La culture tisse sa toile sur Internet

Musées, producteurs de cinéma, orchestres, salles de concerts ou de théâtre… Les acteurs de la vie culturelle ne veulent pas rater le virage du web.

La culture tisse sa toile sur Internet coeur- Plus de la moitié des Français ont un ordinateur. Et découvrent que c’est une lampe magique encore plus étourdissante que la télévision : on y fait apparaître tout ce dont on rêve. Les acteurs de la vie culturelle se mettent donc en quatre pour réaliser les souhaits les plus exquis ou les plus fous des internautes. «C’est un virage à ne pas manquer», répètent-ils unanimes. Tant pour la technologie que pour la conquête de nouveaux publics : les internautes sont en majorité des jeunes. Le bonheur avec lequel ils surfent pourrait faire de la Toile une rivale de la télévision. Il en va également de la pérennité du marché du disque et du cinéma. Les ventes de supports physiques dégringolent (16,5 % pour le disque, 7,5 % pour le cinéma en 2008), tandis que le téléchargement augmente (44,3 % pour le disque, 84,2 % pour le cinéma).Le temps n’est plus où l’on pensait que retransmettre les matchs de foot à la télé viderait les stades. Si chacun bataille contre les téléchargements illicites, aucun acteur ne craint de développer la culture à domicile. La nouvelle Philharmonie de Jean Nouvel, qui doit ouvrir à la Villette en 2012, sera d’ailleurs équipée de caméras pour mettre en ligne un maximum de concerts.

«Plus on en a, plus on en veut. Les marchés ne se cannibalisent pas. Voir ou entendre de la culture chez soi entretient l’envie d’en voir en vrai et de partager avec d’autres », dit Jean Rozat, directeur général et stratégique d’Arte, qui met en ligne gratuitement, en plus de magazines et de bonus culturels, un certain nombre de spectacles : Festival d’Aix ou de ­Verbier, Folle journée de Nantes, Tartuffe au TNS… « L’été dernier, la retransmission en direct du concert de Manu Chao, à Bayonne, a généré 30 000 connexions. Il y en a eu 5 000 samedi dernier pour Le Soulier de satin en direct de l’Odéon, et un chat de 500 personnes aux entractes. On devrait arriver à 20 000 d’ici à deux mois.» Et 40 000 pour La Petite Renarde rusée retransmise de l’Opéra de Paris.

* La clé du succès

Ces chiffres sont trois à douze fois inférieurs à ce que serait l’audience si cela passait à la télévision. Le public n’est pas encore habitué à regarder des images sur Internet. Question également de technique : sur ordinateur, les images ont la réputation d’être plus petites et le son haché. Mais le progrès galope : déjà on peut brancher l’ordinateur sur la télévision ou sur la chaîne stéréo. Et les Français s’équipent : en 2008, ils ont acheté 480 000 vidéoprojecteurs dont les prix ont fondu : aujourd’hui un HD Ready démarre à 549 €.

«La révolution a eu lieu, le processus est engagé. On a énormément progressé sur le streaming. D’ici à un an, la qualité sera au niveau des téléchargements audio », dit Hervé Boissière, directeur de Medici.tv, spécialisé dans la mise en ligne de concerts classiques.

La hausse de la qualité des images est la clé du succès pour les musées qui offrent des visites virtuelles ou leurs plus belles œuvres en haute définition. Le Prado, à Madrid, a poussé l’exigence jusqu’à la très haute définition. Par manque de temps et d’argent, aucun autre musée n’a pour l’instant imité le musée espagnol. (Le Figaro)

**********************

* L’art en un clicSi tu ne peux aller à l’art, l’art peut aller à toi ! Les grands musées du monde offrent sur leur site Internet des informations pratiques, qui génèrent environ un tiers des clics, mais aussi des œuvres en ligne ou des visites en 3D. Le cheminement est parfois laborieux et il faut parfois savoir à l’avance ce que l’on veut voir. L’Ermitage, à Saint-Pétersbourg, ou le Louvre permettent par exemple à l’internaute de cheminer virtuellement dans les salles : hélas, lorsque l’on zoome sur les vitrines, on ne voit plus rien.Plus intéressantes sont les photos des œuvres majeures de chaque institution. La Tate Gallery et La National Gallery, à Londres, le Metropolitan Museum of Art, à New York, le Rijksmuseum à Amsterdam notamment donnent tous la possibilité de voir le meilleur du musée en haute définition. Certains proposent même une version en français, même approximatif.

Le Prado, à Madrid, est le seul, pour l’instant, à proposer, grâce à un partenariat avec GoogleEarth, une reproduction de 14 chefs-d’œuvre en très haute définition : il est même possible de voir des détails invisibles lorsque l’on est derrière un cordon. Enfin, on ­mentionnera le tout nouveau ­CulturesTV sur Dailymotion (courtes séquences produites ou sélectionnées par les musées français sur leurs expositions ou leurs œuvres) ou le site Internet du ministère de la Culture (www.culture.fr). Pas toujours bien organisé, il regorge tout de même d’informations et de photographies commentées.

 

570 réponses à “La culture tisse sa toile sur Internet”

1 2 3 4 29
  1. 29 04 2017
    Jerald (18:06:36) :

    I was pretty pleased to uncover this website. I wanted to thank
    you for ones time just for this fantastic read!!
    I definitely enjoyed every little bit of it and i also
    have you saved as a favorite to see new information in your website.

    Feel free to visit my web blog fuck

  2. 29 04 2017
    Jorg (17:23:43) :

    Woah! I’m really enjoying the template/theme oof this blog.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get hat « perfect balance » between usability and appearance.
    I must saay you’ve done a superb job with this. In addition, the blog
    loas very fast for me on Chrome. Outstanding Blog!

    Allso visit my page: Jual Fiforlif

  3. 29 04 2017
    Jaqueline (17:21:38) :

    Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday.

    It’s always useful to read through articles from other writers and use a little something from other web sites.

    Look at my webpage: báo giá tại đây

  4. 29 04 2017
    Leandro (13:05:02) :

    Can I just say what a comfort to find someone who truly understands
    what they are talking about on the net. You definitely know how to bring a problem to light and
    make it important. More and more people should
    look at this and understand this side of your story. I was surprised that you’re not more popular given that you most
    certainly possess the gift.

    Look at my blog :: poker88

  5. 29 04 2017
    Larhonda (11:28:40) :

    My brother suggested I might like this web site. He was once
    totally right. This submit truly made my day. You
    cann’t believe simply how a lot time I had spent for this information! Thank you!

    my website: pussy

  6. 29 04 2017
    Wanda (10:34:38) :

    Nevertheless, ignorance isn’t any justification and
    I offer you how the service they extended you lacked,
    that I’ll individually instruct these folks.

    my site; link building services philippines

  7. 29 04 2017
    Shaun (09:06:06) :

    Have you ever considered about adding a little
    bit more than just your articles? I mean, what you say is important and
    all. But just imagine if you added some great photos or video
    clips to give your posts more, « pop »! Your content is excellent but with
    pics and video clips, this site could undeniably be one
    of the most beneficial in its niche. Excellent blog!

    Feel free to surf to my site :: moscow mule copper mugs (Marian)

  8. 29 04 2017
    Dusty (08:37:33) :

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add
    to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping
    maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look
    forward to your new updates.

    My website … fifa 17 mobile hack

  9. 29 04 2017
    Daniele (08:26:12) :

    Hello it’s me, I am also visiting this site on a regular basis, this web site is actually pleasant and the visitors are really sharing nice thoughts.

    Feel free to visit my web-site: exhibition stands

  10. 29 04 2017
    Shellie (06:51:47) :

    I constantly spent my half an hour to read this web site’s articles or reviews every day along
    with a cup of coffee.

    my weblog :: Travel Australia

  11. 29 04 2017
    Arielle (06:09:49) :

    I have been exploring for a little bit for any high quality articles
    or weblog posts in this kind of area . Exploring in Yahoo I
    finally stumbled upon this website. Reading this information So i am happy
    to show that I’ve an incredibly just right uncanny feeling I came upon exactly what
    I needed. I most indubitably will make certain to do not disregard this site
    and provides it a glance on a constant basis.

    Here is my blog: in el paso used cars

  12. 29 04 2017
    Jenifer (05:53:34) :

    Every weekend i used to pay a quick visit
    this site, because i want enjoyment, since this this site conations genuinely pleasant funny stuff too.

    my page; quạt làm mát giá rẻ

  13. 29 04 2017
    Azucena (04:30:18) :

    Hello very cool website!! Guy .. Beautiful .. Superb ..
    I’ll bookmark your site and take the feeds additionally?
    I’m happy to find a lot of useful info right here in the submit, we want develop more techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

    My homepage 親子酒店推介

  14. 29 04 2017
    Bernard (04:10:36) :

    Wenn Du gute Tipps für den Spielverlauf von Hay Evening hast,
    kannst Du uns gerne einen Kommentar hinterlassen.

    Here is my blog post :: hay day free hack ipad

  15. 29 04 2017
    Kristen (01:00:31) :

    It’s hard to find well-informed people for this subject, but you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

    Feel free to visit my homepage: diet to lose weight

  16. 28 04 2017
    Louisa (18:08:54) :

    Hi! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha
    plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one?
    Thanks a lot!

    Stop by my site sex

  17. 28 04 2017
    Wilhemina (17:28:12) :

    It is not required to root or jailbreak your device to run this tool, so, all the process is quite simple with no other tools,
    just few clicks.

    Feel free to visit my blog post … badoo credits hack download

  18. 28 04 2017
    Maryann (14:56:39) :

    I for all time emailed this blog post page to all my friends, for the reason that
    if like to read it then my friends will too.

    my web blog: cách làm mát phòng ngủ vào mùa hè

  19. 28 04 2017
    Myrtle (14:53:19) :

    fantastic put up, very informative. I’m wondering why the other experts of this sector
    do not realize this. You should proceed your writing. I am confident, you’ve a huge readers’
    base already!

    My website: nigga

  20. 28 04 2017
    Brayden (13:53:25) :

    Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.

    I will make sure to bookmark it and come back to read
    more of your useful info. Thanks for the post.
    I’ll definitely comeback.

    Feel free to surf to my weblog; Paul Ponna newsletter,
    http://www.youtube.com,

1 2 3 4 29

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Vous pouvez utiliser ces balises et attributs HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>




évasion |
Généalogies |
vivreavec1handicap |
Unblog.fr | Annuaire | Signaler un abus | ANTI CORRIDA
| dartagnan
| Actualité de la Politique d...