les consommateurs ont pris le pouvoir!

Bienvenue dans un monde où les consommateurs ont pris le pouvoir !…(gràce à l’internet)

consommat.jpg 

Évidemment, les consommateurs ont toujours eu du pouvoir car, au final, ce sont eux qui décident d’acheter ou non les produits et services offerts par les détaillants. Toutefois, il n’est pas rare d’entendre des consommateurs dire que s’ils avaient su, ils n’auraient pas acheté tel produit ou choisi tel fournisseur de service.

Depuis quelques années, l’internet fait en sorte que les consommateurs sont mieux informés et par conséquent prennent de plus en plus de pouvoir vis-à-vis des entreprises. La vague web 2.0 représente un phénomène par lequel les consommateurs génèrent des contenus (textes, vidéos, etc.) sur des plateformes de communication de masse (blogues, wikis, communautés virtuelles, réseaux sociaux, etc.) qui sont souvent utiles à d’autres consommateurs cherchant à s’informer sur les produits et services offerts. Les cas de Bell Mobilité et Comcast ne sont évidemment que deux exemples parmi tant d’autres.

Un sondage mené en 2008 par la firme Léger Marketing auprès de 1502 adultes canadiens révèle que ces derniers perçoivent effectivement que l’internet leur donne un pouvoir accru face aux entreprises. Toutefois, tous ne voient pas cette prise de pouvoir de la même façon. Il semble que cette perception de pouvoir augmente graduellement de 18 à 44 ans et décline rapidement par la suite. De plus, c’est au Québec que cette augmentation de pouvoir, bien que présente, se fait la moins sentir chez les consommateurs. La barrière de la langue semble y être pour quelque chose. Par exemple, plusieurs sites d’entraide entre consommateurs ne sont offerts qu’en anglais tel que le site Gethuman.com, qui permet aux consommateurs de déjouer les systèmes téléphoniques automatisés des entreprises afin de parler à un employé rapidement.

Quelques recommandations

Tout d’abord, les entreprises doivent vérifier comment la prise de pouvoir des consommateurs les affecte et comment adapter leurs activités marketing afin de s’en servir à leur avantage. Elles devraient à tout le moins recenser le contenu généré par les consommateurs afin de connaître ce que ces derniers disent au sujet de leurs marques. Plusieurs firmes américaines et quelques-unes d’ici telles que Exvisu se spécialisent dans ce créneau en offrant leurs services aux entreprises voulant suivre les «conversations» entre les consommateurs sur l’internet. Les entreprises devraient aussi utiliser les opportunités reliées au contenu généré par les consommateurs afin de conduire des activités publicitaires, de développement de nouveaux produits et de gestion de leurs relations clients. Par exemple, la compagnie Dell offre à ses clients une plateforme internet sur laquelle ils peuvent échanger entre eux ou avec des employés de l’entreprise afin d’obtenir des réponses à leurs questions. Évidemment, Dell se sert aussi de ces conversations comme sources d’idées pour de nouveaux produits.

Ainsi, la prise de pouvoir des consommateurs est là pour de bon et les entreprises devront s’adapter à cette réalité en utilisant ces nouveaux outils technologiques et ces sources de données abondantes afin de bâtir des meilleures relations avec leurs clients. En retour, leurs clients devraient être plus satisfaits, loyaux et donc profitables! Dans les cas de Bell Mobilité et de Comcast, les deux clients ont finalement obtenu le service qu’il leur était dû quelque temps après la mise en ligne de leurs témoignages. Le fait qu’ils aient utilisé un média de masse tel que l’internet n’est pas étranger à l’empressement de ces deux entreprises à les satisfaire! Un chapitre du livre à paraître en 2009 aux Éditions Transcontinental et intitulé «La compagnie déloyale» traite de ce sujet plus en détail.

L’auteur est titulaire de la Chaire de commerce électronique RBC Groupe Financier à HEC Montréal. (La Presse – 23.02,09.)

 

688 réponses à “les consommateurs ont pris le pouvoir!”

1 2 3 35
  1. 8 11 2011
    dodge dealers in pa (16:37:40) :

    I was very pleased to find this website. I wanted to thank you for your time for this wonderful post!! I definitely enjoy reading it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.

  2. 8 11 2011
    emergency lighting systems (16:27:19) :

    you have a great blog here! would you like to make some invite posts on my blog?

  3. 8 11 2011
    amish lancaster (16:25:56) :

    It’s hard to find knowledgeable people on this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  4. 7 11 2011
    a547262 (12:54:43) :

    I’ve said that least 547262 times. The problem this like that is they are just too compilcated for the average bird, if you know what I mean

  5. 7 11 2011
    a214544 (12:54:42) :

    I’ve said that least 214544 times. The problem this like that is they are just too compilcated for the average bird, if you know what I mean

  6. 3 11 2011
    traduceri franceza romana in brasov (03:30:43) :

    This it is an interesting article this is the reason why I post a link to you in one of my site your link is here . But first of all I must salute all the visitors. Hello there. After this I must say that I m going to post http://niarunblog.unblog.fr/societe-signes-des-temps1/les-consommateurs-ont-pris-le-pouvoir on my Facebook profile. And this because at long last I found what I was looking for. What you give us here is really respectable information. In the minute I saw this tittle, ELAyam-2 » les consommateurs ont pris le pouvoir!, in my google search I was very happy. Maybe I found something with the same ideea here http://www.toplevel-traduceri.ro/traduceri_rapide_Romana_Franceza_in_Brasov.html, I’m not sure but I thing it was the same. All the best

  7. 25 10 2011
    Bonsmara (13:53:13) :

    What you have here it is a great article. But first of all I must salute all the visitors. Salve. And now I must say that I will post http://niarunblog.unblog.fr/societe-signes-des-temps1/les-consommateurs-ont-pris-le-pouvoir on my Hi5 profile. I will do this because at last I found what I was looking for. What you share here is really good post. When I saw this tittle, ELAyam-2 » les consommateurs ont pris le pouvoir!, in my google search I was very happy. It is possible I found something like this here http://www.bonsmara.za.net, I’m not sure but I thing it was the same. My regrds

  8. 23 10 2011
    auto approve list (07:32:00) :

    The contextual educating style featured while in the Jamorama will likely not add training exclusively by yourself in your room for long periods at a time dreaming about a small improvement. The obvious way to gain knowledge music is to enjoy other, better, musicians. Jamorama provides you with which has a way to gain knowledge from among the better qualified person musicians, which feature jam monitor recordings that allow you to play along with the pros. This extensive multimedia deal incorporates a guitar-playing tuition book, ear schooling game, music browsing game, tuning software, a metronome, and training videos.

  9. 17 10 2011
    bankruptcy (19:50:04) :

    This it is a great piece of information. But first of all I must say all every one. Hy. And now I must say that I m thinking to post http://niarunblog.unblog.fr/societe-signes-des-temps1/les-consommateurs-ont-pris-le-pouvoir on my Digg profile. And this because finally I found what I was looking for. What you say here is really good sharing. When I saw this tittle, ELAyam-2 » les consommateurs ont pris le pouvoir!, on google search I was very glad. Maybe I found something like this here http://ivauk.com/bankruptcy.php, I’m not sure but I thing it was the same. My regrds

  10. 17 10 2011
    suplementy diety (10:10:05) :

    I truly appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again

  11. 15 10 2011
    glutamina (05:34:09) :

    I just could not depart your website prior to suggesting that I extremely enjoyed the standard information a person provide for your visitors? Is going to be back often in order to check up on new posts

  12. 14 10 2011
    Thalia Horst (21:28:16) :

    I love your writing style genuinely loving this site. « America is a mistake, a giant mistake. » by Sigmund Freud.

  13. 11 10 2011
    barron thomas (18:29:05) :

    Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say great blog!

  14. 11 10 2011
    pharmacie en ligne (03:03:06) :

    Thank you for the tips. It helped me a lot.

  15. 9 10 2011
    UGG Adirondack II 5469 Boots Black (09:30:06) :

    I simply wanted to send a simple remark in order to appreciate you for the marvelous items you are giving on this site. My long internet look up has at the end of the day been rewarded with beneficial information to write about with my classmates and friends. I would admit that we website visitors are extremely blessed to be in a perfect site with very many wonderful professionals with interesting pointers. I feel quite grateful to have used your webpages and look forward to tons of more thrilling moments reading here. Thanks once again for all the details.

  16. 7 10 2011
    uroda (19:10:31) :

    What i don’t understood is actually how you are not actually much more well-liked than you may be right now. You’re so intelligent. You realize thus significantly relating to this subject, produced me personally consider it from so many varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it is one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

  17. 25 09 2011
    iPhone Development Company (00:22:01) :

    Thank you for your thoughtful post!

  18. 24 09 2011
    Simona Stoehr (20:06:10) :

    This is a wonderfully written article. You must have done a lot of research in this area. You have made this topic easy to read, interesting and easy to understand.

  19. 24 09 2011
    Windy Tartaglino (19:49:37) :

    I can¡¯t believe I was lucky enough to find this article. I love this kind of content because it gives a lot of great information.

  20. 28 05 2011
    hinh nen (14:05:59) :

    My English communication isn’t so good butprobably I understand everything. Thank u so well for that awesome blog message. I jolly be glad reading it. I think you happen to be a superb author. At this time added your blog to my favorites and will appear back again to ur web web page. Hold up that magic work. I residence to see much more soon.

1 2 3 35

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Vous pouvez utiliser ces balises et attributs HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>




évasion |
Généalogies |
vivreavec1handicap |
Unblog.fr | Annuaire | Signaler un abus | ANTI CORRIDA
| dartagnan
| Actualité de la Politique d...